Toyota Camry. Glidarbil med uppförsbacke

Toyota Camry. Glidarbil med uppförsbacke

Ett välbekant namn, men det är 15 år sedan Camry senast såldes i Sverige. Återkomsten sker i en tid då suvar nästan blivit norm, men kanske kan en sedankaross med hybriddrivlina ändå locka somliga.

Många nya bilar presenteras med stora ord och det är kanske inte så konstigt. På en tuff marknad gäller det att sträcka på ryggen för att märkas. Samtidigt kan det bli rätt tramsigt emellanåt, när diskrepensen mellan det som sägs och det som vem som helst kan se och uppleva i bilen är alltför stor.

Därför är det sympatiskt att höra Toyotas representanter berätta om nya Camry. Det är inte en premiumbil, men en bil i "business class". Inredningen håller hög kvalitet – för att vara en masstillverkad, vanlig bil.

Toyota nästan ursäktar sig för att år 2019 lansera en familjebil med sedankaross, med tanke på att västeuropeiska bilköpare för länge sedan har flytt den biltypen. Att övertyga svenska kunder att välja en sedan istället för en kombi eller en suv lär inte bli enkelt.

Toyota Camry 2.5 Hybrid

Grundpris 334.500 kronor (testbilen Executive 359.900 kronor).
Förbrukning 4,3 liter/100 km (NEDC-korr).
Koldioxidutsläpp 119 gram/km (WLTP-normen), 98 gram/km (NEDC-korr).
Motor Fyrcylindrig 2,5-liters bensin samt elmotor.
Kraftöverföring Steglös automatlåda, framhjulsdrift.
Max effekt 177 hästkrafter vid 5.700 varv/minut (bensin), 120 hästkrafter (el), 218 hästkrafter (systemeffekt bensin plus el).
Max vridmoment 221 newtonmeter vid 3.600–5.200 varv/minut (bensin), 202 newtonmeter (el).
Tjänstevikt 1.595–1.660 kg.
Längd/bredd/höjd 4,89/1,84/1,45 meter.
Acceleration 0–100 km/tim: 8,3 sekunder.
Toppfart 180 km/tim.

Samtidigt hoppas Toyota att det finns tidigare Camryägare som längtar efter en uppföljare, det är 15 år sedan modellen senast såldes i Europa. Sedan 1982 har drygt 19 miljoner Camry tillverkats.

Framför allt ställer Toyota sina förhoppningar till att en rymlig familjebil med hybridteknik ska locka köpare. Det är alltså inte en laddhybrid, elmotorns batteri får enbart laddning via bensinmotorn samt återvunnen bromskraftsenergi.

Ändå ska den 2,5 liter stora bensinmotorn bara dra 4,3 liter per mil (enligt den lite snällare, snart utgångna mätnormen NEDC-korr, WLTP-siffran är ännu inte presenterad). Den årliga fordonsskatten är låg, 606 kronor de tre första åren. Men den som köper en Camry efter 1 januari 2020, då WLTP-normens koldioxidvärde blir beräkningsgrund, får betala 2.328 kronor.

Körupplevelsen är avslagen, men det är inte nödvändigtvis ett negativt omdöme. Camry inbjuder till avspänd långfärdskörning, även om fjädringens arbete känns lite tungfotat på gropigt underlag.

Interiören är – som Toyota nästan själva konstaterade – en blandning av påkostade material och ganska pappiga plastkvaliteter. Både fram- och baksäten rymmer fullvuxna och mot pristillägg finns justerbara bakstolar och separat klimatstyrning.

En udda finess är klimatanläggningen som kan sprida negativt laddade joner som bär vattenmolekyler. Tekniken kallas Nanoe TM och ska göra luften i kupén behagligare och även ha en milt mjukgörande effekt på huden.

Priset är inte oävet med tanke på att utrustningsnivån är hög. En fullutrustad Camry kommer inte att kosta över 400.000 kronor när modellen börjar säljas i Sverige på sensommaren.

Vem ska då köpa nya Camry? Kanske är taxibranschen en tacksam målgrupp, med tanke på att Toyota har bra renommé för sin driftsäkerhet. Om Camry kan få rätt miljöpoäng vid landets flygplatser lär den bli vanlig i taxiköerna.

Tjänstebilsföraren som behöver ett redskap för långa arbetspass kan nog också trivas, även om en laddhybrid torde vara ännu mer lockande (lägre förmånsvärde och bränslekostnad).

Den privatbilist som köper Camry får en tämligen anonym, välkomponerad och fullständigt ospännande bil. I en tid då många nya bilmodeller skränar med sin närvaro kan det vara ett försäljningsargument att bara vara genomtänkt och prydlig. E/L


Publicerad Av TT Nyhetsbyrån maj 2019.

TestEric LundToyota