Volvo XC40. Kavat och kompetent

Volvo XC40. Kavat och kompetent

Volvo breddar modellpaletten med en liten suv. XC40 tar ut riktningen för en ny generation Volvobilar och det bådar gott på flera sätt.

Det händer inte så ofta en biltillverkare kan påbörja arbetet med en ny bilmodell från ett vitt papper. Det kunde inte Volvo med XC40 heller, men bra nära.

Någon företrädare finns nämligen inte, XC40 är först i en ny släktlinje och kvalar in i det allt populärare segmentet för kompakta suv-bilar. Därmed fanns det heller ingen tidigare designtråd att föra vidare eller distansera sig ifrån. Ett uttalat mål var att XC40 både in- och utvändigt skulle slå an en ny ton i förhållande till de större XC60- och XC90-modellerna.

XC40 innebär även premiär för en helt nyutvecklad plattform, kallad CMA, som ska bilda bas för en rad kommande modeller från Volvo och systermärkena Polestar samt Lynk & Co (alla tre ägs av kinesiska Geely).

Volvo XC40 T5 AWD

Motor Fyrcylindrig 2,0-liters bensinturbo.
KRAFTÖVERFÖRING Åttaväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Tjänstevikt 1.684–1.733 kg.
Maxlast 536 kg.
Max släpvagnsvikt 2.100 kg.
Längd/bredd/höjd 443/186/165 cm.
Pris 438 900 kronor.
Garantier 2 års fabriksgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti.
Bränsleförbrukning 0,72 l /mil.
CO2-utsläpp 168 g/km (NEDC).
Bagageutrymme 460 liter.
Toppfart 230 km/h.
Effekt 247 hk vid 5.500 varv/min.
Vridmoment 350 Nm vid 1.800–4.800 varv/min.
Acceleration 0–100 km/t på 6,5 sekunder.

Under skalet delas mycket teknik med övriga sentida Volvobilar, bland annat motorer och växellådor. Till att börja med erbjuds XC40 med en bensinmotor, T5, på 247 hästkrafter samt en dieselmotor, D4, på 190 hästkrafter.

Under våren 2018 kommer fler alternativ, både tre- och fyrcylindriga. Laddhybrider och rena elbilar följer, men exakt när vill inte Volvo avslöja.

Provkörningen börjar med T5 i utförandet R-design. Det innebär förutom svärtade dekorlister utvändigt och lite kaxigare anslag invändigt även aningen styvare fjädring. Ändå är rullkomforten ett av bilens verkliga företräden.

Visserligen rör sig T5 R-design lite stumt över små ojämnheter, men den ganska karga hårdhet som präglar många av Volkswagenkoncernens bilar är det långt till. Ännu bekvämare är den XC40 D4 med utrustningsnivån Momentum som vi också provkör.

Båda motorerna gör sitt jobb effektivt och bekvämt i samarbete med åttaväxlad automatlåda. Att kalla någon av dem gladlynt vore att ta i, men fartresurserna är prima.

Invändigt möter en instrumentpanel vars instrumenttavla, menyskärm och några knappar hämtats från 60- och 90-bilarna. Men helheten är ny och anslaget känns piggt, även om somliga plastmaterial ligger en bit ifrån den ”premiumkänsla” som Volvo säger sig sträva efter.

Knallorange material som påminner om nålfiltsmattan i en gillestuga

R-designbilen har dörrsidor och mattor i ett knallorange material som påminner om nålfiltsmattan i en gillestuga på 1970-talet. Men det är i själva verket återvunna pet-flaskor och kanske har inspirationen hämtats från den orange dekoren i 1977 års Volvo 242 GT.

Framstolarna har en helt annan konstruktion än i de större Volvobilarna, men är likafullt suveränt bekväma.

Som helhet är XC40 en synnerligen trivsam komposition. Teknikinnehåll eller körupplevelse motiverar egentligen inte det höga priset (baspris D4 398.900 kronor, T5 416.900 kronor) men själva bilen förtjänar att bli en framgång. E/L


Publicerad av tt nyhetsbyrån november 2017.

TestEric LundVolvo