Bentley 100 år. "En Rolls var pappa aldrig intresserad av"

Bentley 100 år. “En Rolls var pappa aldrig intresserad av”

Det är 100 år sedan bilmärket Bentley startade. Johan Eriksson i Uppsala njuter av att hans pappa köpte en Bentley S1 som de tillsammans renoverade för 40 år sedan.

Dammig, nedgången och nästan bortglömd stod den i ett hörn. 1975 hade oljekrisen just blåst över, men att hitta köpare till en 20 år gammal Bentley med dyrbar och komplicerad teknik var inte enkelt.

För Johan Erikssons pappa var det en dröm som kunde uppfyllas. Johan själv var tio år och följde med till Förenade Bils försäljningshall i Wenner-Gren Center i Stockholm. I garagemörkret förevisades bilen, en Bentley S1 från 1955, av George Wessman som under flera årtionden var landets enda försäljare av nya Bentley och Rolls-Royce.

– George och pappa fick väldigt god kontakt, men innan vi fick köpa bilen skulle pappa godkännas, säger Johan Eriksson. Det var viktigt att den hamnade hos en entusiast.

Bentley 100 år i korthet

1888. Walter Owen Bentley föds i en fattig familj i norra London.
1919. Företaget grundas.
1921. I september levereras den första bilen. Pris: 1.050 pund.
1931. Bentley köps av Rolls-Royce.
1945. Tillverkningen flyttar från Derby till Crewe, där den ligger än idag.
1952. Continental Type R blir världens snabbaste serietillverkade bil med fyra sittplatser. Toppfart över 190 km/tim. Det är även den sista modellen som inte är en variant av samtida Rolls-Roycemodell på mer än 30 år.
1959. Den sexcylindriga radmotorn ersätts med en 6,2 liter stor V8. Motorn hamnar i nya Bentley S2 och systermodellen Rolls-Royce Silver Cloud II.
1971. W.O. Bentley dör i augusti, 82 år gammal.
1982. Toppmodellen Mulsanne, en stor och stillsam fyrdörrars sedan, förses med Turbo.
1985. Mulsanne Turbo blir Turbo R.
1989. Hälften av bilarna som tillverkas i Crewe är Bentley, hälften Rolls-Royce.
1992. Två tredjedelar av tillverkningen är Bentley.
1998. Volkswagen köper Bentley, BMW köper rättigheterna att tillverka bilar med varumärket Rolls-Royce. (Flygmotortillverkningen är ett annat bolag.)
2003. Den första Bentleymodellen som utvecklats av Volkswagen, Continental GT, presenteras. Den har samma tolvcylindriga motor (W12) som Volkswagens lyxbil Phaeton, men i Continental GT förses den med dubbla turboaggregat.
2015. Bentleys första suv-modell, Bentayga, lanseras.

Bentley grundades 1919 av Walter Owen Bentley (1888–1971) och under 1920-talet var märket framgångsrikt på racerbanor i både Europa och USA. Hög kvalitet och starka motorer samt välbeställda unga förare, ”The Bentley Boys”, gav bland annat segrar vid 24-timmarsloppet i franska Le Mans 1924 samt 1927–1930.

En av förarna, den rike före detta stridspiloten Sir Henry ”Tim” Birkin, övertygade W.O. Bentley att få trimma tävlingsbilarna med kompressorladdning (ett alternativ till dagens populära turbo). Det gav nya framgångar och begreppet ”Blower Bentley” myntades.

Ändå gick affärerna inte ihop och 1931 köptes Bentley av konkurrenten Rolls-Royce. Det ledde till att bilarna först samordnades tekniskt och sedermera även som helhet. Den Bentley S1 som Johan Eriksson i Uppsala vårdar, 44 år efter att familjen köpte bilen, är till exempel samma bilmodell som Rolls-Royce Silver Cloud. Bentley känns igen på den mer rundade och mindre iögonfallande kylargrillen.

– En Rolls-Royce var pappa aldrig intresserad av, säger Johan. Bentleys mer modesta framtoning var det som tilltalade. Vi renoverade bilen tillsammans. Det är en komplicerad konstruktion med många finesser och tillverkad för hand, men allt är renoveringsbart.

Bentley hamnade alltmer i skymundan av Rolls-Royce och den sportiga imagen var till slut nästan utraderad. Men på 1980-talet fick någon vid fabriken i Crewe idén att sätta turbo på den distingerade lyxbilen Bentley Mulsanne. Därmed fick modellen en välgörande särprägel jämfört med kusinen Rolls-Royce Silver Spirit.

1985 kom den ännu starkare Bentley Turbo R, och en sådan har Johan Eriksson nyligen köpt.

– Bilen måste helrenoveras och är dessutom krockskadad i fronten, säger Johan Eriksson. Det är ganska enkelt att hitta delar till bra priser och ännu så länge är de här årgångarna lågt värderade, men jag tror att de har framtiden för sig.

Turbomodellerna gav Bentleyförsäljningen rejäl skjuts och på 1990-talet fick märket på nytt utveckla egna modeller, eller åtminstone egna karosser till gemensam teknik. Företagets ekonomi var ändå krasslig, vilket ledde till att tyska BMW 1998 köpte rättigheterna till Rolls-Royces biltillverkning medan Volkswagen köpte Bentley.

2003 lanserades den första nya modellen under Volkswagens ledning, den fyrsitsiga coupén Continental GT, som tillverkats i cirka 70 000 exemplar och är inne på sin tredje generation.

100 år efter debuten är Bentley ett välmående företag och ett kuttersmycke för Volkswagenkoncernen.

Efter pappans bortgång njuter fortfarande Johan och hans mamma samt syskon av att den tvåfärgade klenoden finns kvar i familjen. Bredvid Bentleyn i garaget står för övrigt en Austin Seven från 1936. Brittisk lyx och brittisk vardagstransport sida vid sida. E/L


Publicerad av tt nyhetsbyrån augusti 2019.

ArtikelEric LundBentley