Ford Mustang GT. Som ett lågflygande propellerplan

Ford Mustang GT. Som ett lågflygande propellerplan

Ford Mustang GT gör sitt bästa för att vara modern och lyckas på flera punkter. Men det är främst som källa till ren och enkel bilglädje den har ett existensberättigande.

Ett gammaldags stridsplan med propeller och motor med en väldig massa stora cylindrar. Ungefär så låter det. Men ljudsensationen och dammkvasten kommer från en mer jordnära farkost. Strax uppenbarar sig en svart projektil i skogsbrynet. Profilen är välbekant – ändå ny.

Sedan Ford nylanserade Mustang med modern retrodesign 2005 har hela den klassiska muskelbilskulturen levt upp. Det bevisas av att Dodge återupplivade Challenger enligt samma manér (2008) och att Chevrolet väckte Camaro ur sin slummer (2010).

2015 presenterade Ford ytterligare en helt ny Mustang. Alltjämt med tydliga designinfluenser från 1964 års Mustang (och i synnerhet 1965 års Mustang Fastback), men med modernare teknik och egenskaper. Bland annat fick nya Mustang en avancerad multilänkbakaxel.

Ford Mustang GT

Motor Åttacylindrig 5,0-liters bensinmotor.
Max effekt 450 hästkrafter vid 7.000 varv/min.
Max vridmoment 529 newtonmeter vid 4.600 varv/min.
Kraftöverföring 10-växlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Tjänstevikt 1 756 kg.
Mått Längd/bredd/höjd 479/192/140 cm.
Acceleration 0–100 km/tim 4,3 sekunder.
Toppfart 249 km/tim.
Pris från 486.500 kronor.

2018 är det dags för en finputsning. Fronten har sänkts en smula och strålkastarna bligar numera lömskt under motorhuvens ”lugg”. Invändigt märks en ny digital instrumentering med flera presentationslägen och finfin funktion.

V8-motorn utan turbo har blivit lite starkare, 450 hästkrafter jämfört med tidigare 421. Av större intresse är en ny automatlåda med hela tio växlar. Den ska sänka förbrukningen och förbättra fartresurserna. Under provkörningen blir jag inte klok på om lådan verkligen har ordning på sig – den växlar förvisso mjukt men ibland förefaller den hatta mellan alla tillgängliga utväxlingar.

Till saken hör att den manuella, sexväxlade lådan är osedvanligt trevlig att spaka. Det har jag blivit varse under många mil i 2015 års Mustang GT och blir påmind när jag nu tar plats i nya Mustang Cabriolet med fyrcylindrig motor. Det låter kanske som en vingklippt muskelbil, men faktum är att den fyrcylindriga versionen rör sig med mer spänst och finess på de svängiga bergsvägar där provkörningen äger rum. Ändå har fyran i och med uppdateringen blivit av med 25 hästkrafter (nu 290, tidigare 315) för att pressa ned utsläppen av koldioxid.

Det är givetvis V8 som gäller för flertalet Mustangköpare. Och den motorn ger onekligen karaktär och prestanda i överflöd. Dess värre även ett överflöd av förbrukning och utsläpp, som ställer denna gladlynta nyklassiker i skamvrån när skattesystemet bonus/malus träder i kraft 1 juli 2018.

Säkerheten har förbättrats med ett system för kollisionsvarning och autobroms. Det höjer Euro NCAP:s betyg från två till tre stjärnor – alltjämt ett osannolikt dåligt resultat.

Men Mustang är likafullt ett glädjepiller på bilmarknaden. Körupplevelsen är lika klassisk som formgivningen och det finns flera valbara körläger som anpassar fjädring, styrkänsla, gasrespons med mera.

Skam till sägandes glömde jag att testa det nya dragstripläget som försätter Mustangs fysik i högsta beredskap för snabbast möjliga spring från stillastående. Inte heller det nya, dämpade avgasljudet som väljs med en knapptryckning kom jag mig för att prova – det ska förvandla Mustang från ett tordönsvrålande stridsplan till en civiliserad stadsmedborgare. E/L


Publicerad av TT Nyhetsbyrån, april 2018.

TestEric LundFord