Ronnie Peterson. Plats på scenen för Sveriges Formel 1-stjärna

Ronnie Peterson. Plats på scenen för Sveriges Formel 1-stjärna

Kenneth Olausson följde Ronnie Peterson i tio år. Om livet och döden på racerbanorna berättade han vid ett framträdande i Berwaldhallen – där även en av Ronnies F1-bilar startades på scenen.

Den 10 september 1978 ser Kenneth Olausson Italiens Grand Prix på tv hemma i vardagsrummet.

Det är lite ovanligt för hans del. Under åtta år har han rest jorden runt och sett sammanlagt 47 Formel 1-tävlingar.

Ronnie Peterson

Född 1944 i Örebro
död 1978 i Milano.
Familj Hustrun Barbro (1947–1987), dottern Nina (född 1975).
Meriter Svensk mästare i karting 1963, svensk mästare i Formel 3 1968, Europa- och Sverigemästare i Formel 3 1969.
Formel 1 Debut i Monacos GP 1970. Körde 123 Formel 1-lopp och vann tio.

På Monzabanan utanför Milano har han sett Ronnie Peterson vinna tre gånger, men den här gången har Kenneth valt att pusta ut mellan de många resorna och inte närvara. Beslutet underlättades förmodligen av att just det här loppet sändes i svensk tv, vilket inte var så vanligt vid den här tiden.

Men direkt efter starten är Ronnie Peterson med i en stor krasch där hans bil fattar eld. Konkurrenterna James Hunt och Patrick Depailler springer fram och sliter Ronnie ur det brinnande vraket. Han är hela tiden vid medvetande och fraktas till sjukhus. Under natten opereras han för komplicerade benbrott.

Morgonen den 11 september meddelas att Ronnie Peterson avlidit.

Livet förändrades högst påtagligt inte bara för Ronnies hustru Barbro och treåriga dotter Nina, utan för hela Motorsportsverige. Ännu 2019 har ingen svensk racerförare varit i närheten av Ronnie Petersons framgångar.

För Kenneth Olausson innebar Ronnies bortgång att hans försörjning som Formel 1-reporter och -fotograf försvann, men framför allt att han förlorade en av sina närmaste vänner.

På 1960-talet reste Kenneth Olausson runt världen med de den svenska VM-eliten i motocross, bland andra Torsten Hallman och Rolf Tibblin. Kenneth rapporterade med text och bild till svenska och utländska tidningar.

Ronnie Peterson. Kenneth Olausson började med att fotografera och skriva om svenska eliten i motocross-VM, men släppte tvåhjulingarna när Ronnie Peterson blev ett internationellt namn. Foto: Kenneth Olausson.

1968 fick han frågan från en bekant om han inte ville träffa Ronnie Peterson, som då var en allt starkare lysande stjärna i det europeiska Formel 3-mästerskapet. De båda unga svenskarna blev snabbt goda vänner och Kenneth släppte med ens motocross. Hädanefter var det bilsport som gällde och Kenneth fick bland annat se en historisk vinst för Ronnie Peterson. Det var i Formel 3-loppet i Monte Carlo 1969 då han vann hela Europamästerskapet.

Fastklämda i vindrutetorkaren satt tre kuvert – de var från tre Formel 1-stall som erbjöd styrning.

– Precis som alla andra förare på den nivån sov han i sin servicebuss på tävlingarna, säger Kenneth Olausson. Men efter vinsten ordnade arrangörerna ett rum på Hôtel du Paris där banketten skulle äga rum. På kvällen såg jag att det satt tre kuvert under vindrutetorkaren på servicebussen och när Ronnie kom släntrande på morgonen efter överräckte jag dem till honom.

Det var erbjudanden från tre Formel 1-stall om att ta steget upp till bilsportens kungaklass. Vid Monacos GP 1970 debuterade Ronnie Peterson som Formel 1-förare.

Kanske var det inte så konstigt att han tog sig ända till Formel 1-cirkusen. Redan som mycket ung visade Ronnie Peterson en talang utöver det vanliga i den gokart som hans pappa byggt. Bengt Peterson hade själv tävlat med framgång, men aldrig på den nivå som hans son skulle göra. Till yrket var pappan bagare, men när Ronnies tävlande tog fart blev det alltmer fokus på att stötta honom.

De som såg Ronnie köra under de tidiga åren förstod att det var en förare utöver som kunde vrida ur det absolut sista ur vilken bil han än blev placerad i. Där andra racerförare körde med snygga, rena spår genom kurvorna behärskade Ronnie tekniken att formligen kasta in bilen med högre hastighet och publikfriande sladdar som resultat. Så var det i såväl karting och Formel 3 som Formel 1.

Det dröjde tre år från F1-debuten, ända till Frankrikes GP 1973, innan Ronnie stod högst på pallen i ett grand prix. Den tävlingen missade Kenneth, men för övrigt är det få som följt den svenska stjärnan lika intensivt.

Kenneth Olausson

Född 1948.
Familj Gift med Ylva, fyra vuxna döttrar och sex barnbarn.
Bor Rönninge söder om Stockholm.
Yrke Har arbetat som motorjournalist och fotograf samt med pr och marknadsföring. En av grundarna till tidningen Bike. Skriver i dag artiklar främst för mc-tidningar samt den historiska bloggen Good Old Times på mc-tillverkaren Husqvarnas hemsida.
Läs merKenneths hemsida kan du läsa, se bilder och köpa böcker, tavlor och memorabilia.

Tävlingar i andra världsdelar innebar ofta att det blev tid även för semester och avkoppling. Kenneth Olausson har mängder med anekdoter och dråpliga historier från racinglivet bakom kulisserna tillsammans med en världsstjärna.

Om det har han skrivit flera reportage och artikelserier och han har även hållit föredrag i ämnet. Senast i november 2019, då Kenneth Olausson intog scenen i Berwaldhallen i Stockholm. Ensam på scenen med ett urval av sina bilder på storbildsskärmen och – framför allt – flankerad av en röd uppenbarelse: den March F1-bil som Ronnie tävlade med säsongen 1972.

Bilens nuvarande ägare, Magnus Ahlqvist, startade Cosworthmotorn och det lär vara första och sista gången en Formel 1-bil ljuder från scenen där Sveriges Radios symfoniorkester normalt har sin hemvist. (Se en kort filmsekvens i det översta bildspelet på denna sida.)

Kenneths berättelser rymmer mycket glädje, men bär även stråkdrag av sorg. 1970-talets Formel 1-förare hade alltid döden som passagerare i sina bilar. Numera är det ovanligt att racerförare kör ihjäl sig under tävlingar, både bilarna och banorna har blivit tusenfalt säkrare. På Ronnie Petersons tid dog flera förare varje säsong.

Formel 1 var champagnegalopp och gladiatorspel i ett.


Publicerad i skånska dagbladet oktober 2019.