Klassisk bil med elmotor – som en Malmstenssoffa i galon

Klassisk bil med elmotor – som en Malmstensoffa i galon

Allt fler firmor erbjuder att konvertera gamla bilar till elmotor. Är det att framtidssäkra klassikerhobbyn, eller raka motsatsen?

”En klassisk sportbil med motorn utbytt mot en elmotor och ett kraftigt batteri – låter inte det som en dröm?” Nej, svarade jag.

Men min bekant gav sig inte. Han är elbilsentusiast av den kaliber som antagligen har elektroner i filmjölken på morgonen. Behöver jag tillägga att det lyser mystiskt ur ögonen på honom när han pratar om elbilar? (Det vill säga mest hela tiden.)

”Va! Men allt blir ju bättre med elmotor? Tänk att slippa den gamla bensinmotorn som låter illa och vibrerar!”

Det vill jag för allt i världen inte slippa, sa jag. Lyskraften i hans ögon sjönk några hundradelar av en sekund, ungefär som när det blir spänningsfall i sommarstugan och lamporna för ett ögonblick verkar slockna. Han återfick fattningen och gick till nytt anfall.

”Men … du har ju den läckra bilen i behåll fast med moderna egenskaper! Den blir snabbare, renare och tystare. Hur kan det vara dåligt?!”

Varför inte slita ur det tunga, omoderna strängverket i Bösendorferflygeln?

Jo, därför att det du kallar en förbättring innebär en förvanskning i mina ögon. Varför har du inte klätt om din Carl Malmstensoffa med galon, frågade jag. Den skulle ju ha kvar sin eleganta form, men du skulle aldrig mer behöva oroa dig om hunden klafsar upp i den med blöta tassar eller för att du själv ska skvimpa rödvin över tyget.

Och varför inte slita ur det tunga, omoderna strängverket i Bösendorferflygeln? Tänk att slippa betala för pianostämning stup i kvarten och dessutom kunna få lite piffigt sambakomp ur den digitala speldosan du monterar under locket?

”Det är väl inte samma sak!” sa min eldrivne kamrat. Jo, exakt samma sak i min värld.

Jag gillar elbilar (inte alla, men somliga – och framtiden verkar ljus!). Allt talar för att olika former av eldrift kommer att dominera våra transporter om ett antal år. Det finns frågetecken som behöver rätas ut, tekniska såväl som miljömässiga. Men färdriktningen är tydlig – elfordon är den lösning som även de stora biltillverkarna satsar på, efter att ha fått Tesla som en ilsken bålgeting innanför byxbaken.

Men klassiska bilar som mest används för hobbyändamål, de behöver inte ersättas eller konverteras. De utgör rullande hantverks-, design- och teknikhistoria. Jag har inga synpunkter på de firmor som erbjuder elkonvertering av gamla bilar, än mindre på de bilägare som låter utföra operationerna. Innehavaren av ett föremål får behandla det efter ett gottfinnande.

Men för mig skulle en klassisk MG, Volkswagen eller Ferrari som berövats sin förbränningsmotor vara ett skal som mist en del av sin själ. Ett laminatgolv är praktiskt och kan vara riktigt snyggt, men ingen skulle få för sig att bryta upp parketten i Versailles balsalar av det skälet. E/L


Publicerad i Upsala Nya Tidning, september 2017.

Eric Lund