Alfa Romeo Stelvio. Bergsvandrare med lågskor

Alfa Romeo Stelvio. Bergsvandrare med lågskor

Alfa Romeos första suv följer märkets traditioner med körkänsla som främsta prioritering.

Egentligen är det inga konstigheter. Ett bilmärke som har sin vagga ett par timmars resa från Alperna kan utan problem motivera en modell med fyrhjulsdrift och aningen högre markfrigång. Ändå är det ett tecken i tiden att även ett märke som Alfa Romeo behöver presentera en suv med bylsig kaross för att hänga med i bilmarknadens utveckling.

Mellan Milano och Stelviopasset i östra Alperna är det drygt 20 mil. Så långt reste Alfa Romeo för att hämta namnet till firmans första suv. Bilens innandöme fanns ännu närmare. Plattformen inklusive motorer, kraftöverföring, hjulupphängningar och allt övrigt ”lösöre” delas med sedanmodellen Giulia som kom 2016.

Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

Motor Fyrcylindrig 2,0-liters bensinturbo. 280 hk vid 5.250 varv/min. 400 Nm vid 4.500 varv/min.
Kraftöverföring Åttaväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Tjänstevikt 1.820 kg.
Maxlast 480 kg.
Max släpvagnsvikt 2.300 kg.
Mått Längd/bredd/höjd 469/190/165 cm.
Bränsleförbrukning 0,70 l /mil (NEDC).
CO2-utsläpp 161 g/km (NEDC).
Toppfart 230 km/t.
Acceleration 0–100 km/t på 5,7 sekunder.
Pris 475.000 kronor (provbilen 548.200 kronor).

Giulia var första steget i Alfa Romeos omtag efter många års fallande kurvor. Det mest slående ur bilentusiastens perspektiv är att både Giulia och Stelvio är bakhjulsdrivna (eller fyrhjulsdrivna beroende på version). Decennierna av stenhård teknisk samordning med ägaren Fiat var därmed över – åtminstone till en del.

Stelvio känns mycket lik Giulia att köra. Konstruktörerna har vinnlagt sig om en italiensk ”nervighet” som märks i att styrningen är direkt och att såväl gasrespons som växlingsmetodik och antisladdsystemets ingrepp kan bli rejält hetsiga.

Föraren kan välja mellan tre körlägen som verkligen gör stor skillnad för bilens körkaraktäristik – från såskopp till hetsporre. Fyrhjulsdriften fördelar kraften så att bilen väsentligen känns bakhjulsdriven.

De senaste tio åren har suv-bilar i Europa med få undantag sålts i dieselutförande. Men debatten om dieselns framtid har lett till att bensin fått en liten renässans. Således kör vi Stelvio med en nyutvecklad, fyrcylindrig tvåliters bensinturbo på 280 hästkrafter.

Alfa Romeo Stelvio. Bakpartiets design är anonym. Foto: Eric Lund.

Alfa Romeos historia som ett körglatt bilmärke med varvvilliga motorer har aldrig rimmat väl med diesel. Därför är provbilens motor en befrielse. Den är inte bara stark utan har även ett humör som åtminstone påminner om frenesin och livsglädjen i Alfa Romeos klassiska bensinmotorer.

Den åttaväxlade automatlådan fungerar huvudsakligen bra, men den elektriska växelväljaren är lite joxig. Interiören följer samma tema som i Giulia. Instrumentpanelens inkråm är identiskt och inramningen snarlik men faktiskt helt annorlunda vid närmare granskning.

Baksätet är inte lika bekvämt som i de bästa konkurrenterna. Och i just detta segment är trängseln på marknaden svår: Audi Q5, BMW X3, Jaguar F-pace, Maserati Levante (koncernsyskon till Alfa Romeo), Mercedes-Benz GLC, Porsche Macan och Volvo XC60 för att nämna några.

Den uppräkningen omfattar ändå bara ”premiummärkena”, dit Alfa Romeo av priset att döma vill räkna sig. Stelvio kostar som minst 363.000 kronor med bakhjulsdrift och 150-hästarsdiesel. Den provkörda versionen kostar i grundutförande 475.000 kronor (exemplaret är utrustat till 548.200 kronor).

Det är en modig prissättning för ett bilmärke som visserligen har en sällsynt trogen supporterskara, men som har mycket att bevisa för att vinna nya anhängare. Men kanske blir det denna suv som slutligen orkar föra det klassiska italienska märket över det besvärliga bergspasset. E/L


Publicerad av tt nyhetsbyrån november 2017.