Audi E-tron. Elbilen som gillar grus i dojan

Audi E-tron. Elbilen som inte räds grus i dojan

I Namibias saltöken finns körförhållanden som trots värmen efterliknar snön i Lappland en kall vinterdag. Där stiftar vi för första gången bekantskap med Audis första elbil.

I normala fall reser vi inte till en annan världsdel för att köra en bil några kilometer på grusvägar. Men Audi E-tron är inte något normalfall i bilvärlden.

Förvisso är den heller inte världens åttonde underverk, inte ens en revolution för bilismen. Däremot är den betydelsefull som mått på hur europeisk bilindustri tacklar utmaningen att göra elbilar som lockar en välbeställd, kräsen publik. Och än mer hur den pekar ut framtiden för både Audis och hela VW-koncernens elektrifiering – tekniken i E-tron kommer att sippra ned till billigare bilmodeller inom kort.

Gonggongen har slagit och den stora elbilskampen har inletts.

Audi E-tron 55 Quattro

Grundpris 885.000 kronor.
Förbrukning ännu ej offentliggjord.
Koldioxidutsläpp 0 gram/km.
Motor två elmotorer.
Kraftöverföring 1-växlad, fyrhjulsdrift.
Skatt 360 kronor.
Max effekt 300 kW (systemeffekt i boostläge).
Max vridmoment 664 Nm (systemmoment i boostläge).
Tjänstevikt cirka 2.400 kg.
Längd/bredd/höjd 4,90/1,94/1,62 meter.
Acceleration 0-100 km/tim 5,7 sekunder (i boostläge).
Toppfart 200 km/tim (elektroniskt begränsad).

Tidigare i år presenterade Jaguar en helt nykonstruerad elbil som inte baseras på någon befintlig bilmodell. Den heter I-pace och går redan att köpa hos svenska Jaguarhandlare.

För ett par månader sedan hade Mercedes-Benz världspremiär i Stockholm för en eldriven suv kallad EQC. Den är nära släkt med suv-modellen GLC och kommer att börja säljas under 2019.

Audi E-tron premiärvisades i San Francisco i september. Platsen var knappast en slump – bara några mil söderut ligger Palo Alto där Tesla har sitt huvudkontor. Allt ståhej om nya elbilar från den traditionella bilindustrin kan verka en smula yrvaket när Tesla gjort snabba, rymliga och på sätt och vis exklusiva elbilar med lång räckvidd i sex–sju år.

– Tesla var en väckarklocka, utan deras bilar hade vi varit ännu senare, sa Audis tillförordnade vd Bram Schot vid en presskonferens under lanseringen i San Francisco. Men vi är inte stressade, vi har rätt bil vid rätt tidpunkt och nu ska vi ’beat the shit out of Tesla’.

Gott självförtroende således. Audi E-tron kostar 885.000 kronor i grundutförande och i skrivande stund har ungefär 600 svenskar lagt 20.000 kronor i reservationsavgift. Över hela världen har 15.000 personer förhandsbeställt en E-tron. Ytterst få av dem har ens sett bilen i verkligheten, än mindre kört den.

Ungefär 15 mil från flygplatsen vid Namibias huvudstad Windhoek finns en liten saltöken. Den används normalt mest av segelflygare, vindförhållandena lär vara perfekta i dessa trakter. Men den här dagen är det istället en liten grupp svartvita bilar med orangefärgade trösklar som kravlar runt i kanten av den öppna ytan.

AUDI E-TRON. Vd:n Bram Schot på en presskonferens vid lanseringen av E-tron i San Francisco, hösten 2018. Foto: Eric Lund.

Trots att E-tron varit officiell några veckor har de här bilarna fått behålla den maskering som skulle förvilla synen på betraktare innan bilen lanserats. Invändigt är bilarna avtäckta och det är en interiör som i stort sett följer den nya mall som Audi etablerat med senaste A6/A7 samt Q8. Tre stora färgskärmar varav två med ”haptisk pekfunktion” (det betyder att skärmen klickar till som bekräftelse när man petar på den).

Det är lätt att hitta en bra körställning och trots modernt inredningstema känns det mesta hemtamt. Den största sensationen är ytterbackspeglarna. Som tillval kan E-tron beställas med kameraspeglar där en liten oled-skärm på vardera dörrinsidan visar vyn längs karossen och bakom bilen. Det är ovant att titta ned istället för bara åt sidan och enligt Audis representanter tar det någon vecka att vänja sig.

Syftet är främst att minska luftmotståndet (Cd-värde 0,27 med ”digitalspeglar”, 0,28 med vanliga). Priset är ännu inte fastställt.

Jag kör längs en liten slinga i saltsanden med ömsom snabba, ömsom tvära kurvor och ett parti med slalom. Först med bilens körsystem i komfortläge, sedan några varv där jag provar de sportigare valmöjligheterna. Underlagets friktion är mycket likt snö.

E-tron har två elmotorer: en på 125 kW vid framaxeln och en på 140 kW vid bakaxeln. I ett ”boost-läge” kan de leverera 135 respektive 165 kW, totalt 300 kW. Båda är vätskekylda och ska således tåla hård körning.

E-tron reagerar förutsägbart och är rent av underhållande att köra

Fyrhjulsdrift är en paradgren för Audi alltsedan sportcoupén (och rallybilen) Ur-Quattro presenterades 1980. Med elektrisk fyrhjulsdrift har ingenjörerna fått större frihet att styra exakt hur fördelningen mellan fram- och bakaxel ska fungera i varje körsituation.

Resultatet av provturen imponerar. E-tron reagerar förutsägbart och är rent av underhållande att köra – inte minst eftersom antisladdsystemet kan kopplas ur helt.

Viktigare är förstås bilens elprestanda. Batteriet är på 95 kilowattimmar och ska ge en räckvidd på drygt 40 mil. Normal laddning sker vid bostaden med 220 volt. Då klarar E-tron 11 kW-laddning. Som tillval kommer nästa år 22 kW-laddning med trefasström. På långresa går det att ladda upp till 150 kW, vilket ska ge 80 procent av batterikapaciteten på cirka 30 minuter. Sådana laddare är ännu ovanliga, men Audi bygger upp ett snabbladdarnätverk snarlikt Teslas tillsammans med BMW, Mercedes och Ford.

Provkörningen avslutas med en lätt offroadtur, jämförbar med en knölig svensk grusväg. E-tron har som väntat inga problem att ta sig fram, inte ens när den utsätts för ojämnheter där ett hjul hänger i luften. Kraftfördelningen hanterar situationen och bilen tar sig odramatiskt loss.

När vi väger samman de första, snabba intrycken av bilen i verkliga livet med den fakta som databladet ger vid hand framstår Audi E-tron som den för närvarande mest kompletta och moderna elbilen på marknaden. Priset är högt, men inte jämfört med konkurrenterna. Det slutgiltiga omdömet får anstå tills bilen testats på svensk mark – med svenska temperaturer och körsituationer. E/L


Publicerad i svenska dagbladet oktober 2018.

TestEric LundAudi