Rolls-Royce Cullinan. Horse around!

Rolls-Royce Cullinan. Horse around!

GranTurismos utsände i Vilda Västern gnuggar dammet ur ögonen och försöker se klarsynt på Rolls-Royces första suv. Är det läge att ropa "yihaa" eller anlägga en stiff upper lip?

Nästan 2.000 meter över havet och ändå i en dalgång. Strax ska det bära av ytterligare 400–500 meter uppåt längs en smal grusväg som i vanliga fall mest trafikeras av arbetsfordon. Den vindlar sig i serpentiner, men om det plötsligt brådskar att komma ned kan man ta raka spåret i det som enligt uppgift är den brantaste skidbacken i USA.

En av hårnålarna är så tvär att jag trots fyrhjulsstyrning måste låta The Spirit of Ecstacy nosa på grusslänten och sedan backa mot stupet för att komma runt. En tacksam tanke till den person som uppfann backkameran.

534 centimeter lång, 2,7 ton tung och 571 hästkrafter stark. Det är siffror som får de flesta andra suvar att verka uppfödda på salladsblad och dillkvistar medan denna fått sleva proteinförstärkt gröt, om än med guldsked.

Nu strävar vi mot toppen av Snow King Mountain med den lilla ängeln på kylargrillen som sikte. Det är som att titta på en film men höra ljudet från en annan. Vad gör denna avskärmade, brittiska överklasskokong på en skraltig stig? Varför ska den senare samma dag få slaska ned sina polerade 22-tumsfälgar i lerpölar, vränga sina 850 newtonmeter över stenar och rötter och riskera att repa sin lackering mot grenar och buskage?

Rolls-Royce Cullinan.

Motor V12, dubbelturbo, 6.749 cm3, effekt 571 hk vid 5.000 r/min, vridmoment 850 Nm vid 1.600 r/min.
Transmission 8-stegad automat, fyrhjulsdrift.
Kaross och chassi Spaceframe av aluminium, kaross av aluminium. Fram dubbla triangellänkar, bak femlänksaxel, fyrhjulsstyrning, luftfjädring, adaptiva stötdämpare.
Mått och vikt Längd/bredd/höjd 534/200/184 cm. Torrvikt 2.660 kg.
Fartresurser 0–100 km/h 5,2 sekunder, toppfart 250 km/h (begränsad).
Pris Cirka 3.400.000 kronor.

Rolls-Royce påstar att detta är den mest efterlängtade bilmodell de någonsin gjort. Själv blev jag irriterad när det läckte ut att Rolls-Royce hade en suv på jäsning i den magnifika fabriken vid Goodwood. Allt tal om att detta är "the Rolls-Royce among suv’s" – vad är det? En hamburgare tillagad av en trestjärnig restaurang är lik förbannat bara en hamburgare.

Samtidigt vet jag att Cullinan kommer att bli en bästsäljare. Dels därför att det verkar omöjligt att misslyckas med försäljningen av suvar just nu, dels därför att den sannolikt har korrekt tonträff för att bredda märkets målgrupp.

Jag tror att en suv – trots groteska proportioner – kan verka avväpnande. Att köpa en Rolls-Royce har alltid haft stark signaleffekt. Att välja en Rolls-Royce i suv-kostym kan paradoxalt förefalla mindre snobbigt jämfört med de eleganta sedan- och coupémodellerna.

Det är därför vi befinner oss i ett landskap där rutiga skjortor är dress code. Därför luktar mina kläder stall efter gårdagens ridtur längs en av bergskammarna och därför är provkörningen en blandning av behaglig landsvägstouring och stompig offroadkörning. Men vi börjar vid torget.

Jackson Hole är en dalgång i Wyoming och tätorten har knappt 10.000 innevånare. Tidigare samma morgon har jag strosat runt i stadskärnan och melankoliskt noterat att den klassiska, amerikanska sedanbilen i stort sett är raderad från trafikbilden. Samma sak i San Francisco, Austin och L.A, som jag nyligen besökt.

Suvar och pickuper har kväst allt från Caprice och Town Car till Fleetwood och New Yorker. I just Jackson verkar Subaru vara bilen par préférence – gatorna vimlar av Outback och Forester. En och annan lyxbil också, vilket röjer skälet till vår närvaro. Bakom den mysigt bakåtlutade blandningen av vilda västernstad och skidparadis är orten nämligen ett näste för celebriteter.

Bill Gates lär äga en ranch i närheten som tillhört “Buffalo Bill”

På bergsidorna slumrar kåkar som tillhör Kayne West, Brad Pitt, Sandra Bullock, Harrison Ford och Uma Thurman bland många andra. Bill Gates lär äga en ranch som tillhört William "Buffalo Bill" Cody. Att den filantropiskt sinnade Microsoftgrundaren skulle falla för Cullinans lockelser tvivlar jag dock på.

Cullinan är baserad på samma plattform som senaste Phantom, kallad Architecture of Luxury. Denna aluminiumram utgör grund för alla kommande Rollsar, men ska aldrig hamna under skalet på en BMW. Goodwoodfolket missar inget tillfälle att påpeka denna distinktion som är tydligt riktad mot konkurrenten i Crewe. Bentley Bentayga delar nämligen teknik med Audi A7, Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg.

Rolls-Royce Cullinan. The Viewing Suite, de utfällbara stolarna med ett litet drinkbord mellan, kostar 220 000 kronor extra. Foto: Eric Lund.

Cullinan är kortare (42 centimeter) och högre (19 centimeter) än Phantom samt 100 kilo tyngre (torrvikt). I rangordning ställer sig Cullinan snarare bredvid Ghost och Wraith, medan Fantomen aldrig ska utmanas om tronen.

Det märks inuti, där Cullinan saknar konstgalleriet på instrumentpanelen som Phantom ståtar med. Ratten har lite mindre diamater och tjockare kringla. På panelen har en läderkvalitet med klara identitetsproblem tagit plats. "Box Grain Leather" – är det synonym för något slags gummi?

För övrigt är det samma enastående nivå på det mesta som Rolls-Royces "patrons" – det är så företaget titulerar sina kunder – kan förvänta sig. Och tillvalslistan är lång som en talmansrunda.

För barnfamiljen är det klokt att beställa Cullinan med vanligt baksäte ("Lounge Seats") och fem sittplatser. Om baksätet fälls fram går det att stuva in 1.930 liter bagage och upp till 224 centimeter långa prylar kan fraktas.

Kanske funkar ändå Cullinan bäst med två separata bakstolar, åtskilda av en mittkonsol med champagnekylare och tillhörande glas samt dito whiskyutrustning. Då är det lika bra att även pricka för "glass partition", en inre bakruta som separerar passagerar- och bagageutrymme (precis som i Citroën XM).

Cullinan är historiens första Rolls-Royce med kombibaklucka ("The Clasp"), men firman gör ett stort nummer av att bilen har "three box design" med lätt utdraget akterdäck. Kanske är det därför proportionerna påminner om en Vanden Plas Princess, eller att den ur vissa vinklar liknar en Londontaxi. Det är inte bara en nackdel.

Där det övriga Rollsprogrammet har hög midjelinje och C-stolpar som medvetet skymmer baksätespassagerarna är Cullinan rena skyltfönstret. Det är underbart att färdas i en ny bil med bra utsikt tack vare stora glasytor. Med två utfällbara stolar i bagageutrymmet för 220.000 kronor, kan även friluftslivet fullbordas. Medan jag fotograferar "Viewing Suite" vid ranchen där vi äter lunch går en av hästarna fram och snyter sig på den ena sitsen.

Luftfjädringen har större bälgar för att palla terrängkörning och de adaptiva stötdämparna kan aktivt "trycka ned" hjulen för att maximera däckens grepp på oländigt underlag. Det finns en knapp märkt Offroad som försätter antispinnsystem, gasrespons och automatlåda i beredskapsläge för naturnära utflykter. Vadningsdjupet anges till imponerande 54 centimeter.

Landsvägskörningen är en njutning, även om fjädringskomforten är några karat sämre än i Phantom. Cullinan är för övrigt namnet på världens största diamant (3.000 karat, drygt 0,5 kg!). Historien om hur den hittades i Sydafrika 1905 finns beskrivet i Johan Hakelius förnämliga bok, "Rule Britannia".

Hakelius trilogi (där även "Döda vita män" samt "Ladies" ingår) borde vara obligatorisk läsning för varje Cullinanspekulant. Att förstå hur det brittiska övreståndssamhället kunnat förena bildning och klass med stundtals total knasighet är en nyckel som även kan ge öppningar till fenomenet suv från Rolls-Royce.

Mellan bergsmassiven Grand Teton (lär betyda "de stora tuttarna", namngivet av franska kolonisatörer) och Gros Ventre Range, längs med Snake River i Wyoming går det också att lirka upp gåtan Cullinan.

Cullinan är en engelsk Lord som iförd tweedkostym, vandringskängor och med lätt irrande blick samt håret på ända försöker tillaga afternoon tea över en lägereld som inte riktigt vill ta sig. E/L


Publicerad i GranTurismo 2/2019.