DeLorean DMC-12. Lång och trogen tjänst på järnverket

DeLorean DMC-12. Lång och trogen tjänst på järnverket

Vad är egentligen en tjänstebil? Jo, en bil som gör tjänst – och det har denna DeLorean DMC-12 verkligen fått göra. I snart 30 år har den ägts av järnverket i Avesta som använt den för att marknadsföra sin verksamhet.

Egentligen är det en osannolik syn: en blänkande, kilformad sportbil som smyger runt inne på Outokumpus järnverksområde i Avesta. Ändå är det få som reagerar och de som trots allt gör det nickar igenkännande.

Förklaringen är enkel. Bilen har haft sin hemvist här i nästan 30 år, så det är inte konstigt att medarbetarna på järnverket ägnar den förströdd uppmärksamhet.

Annat är det när vi stannar och äter lunch i utkanten av Avesta och en kille som just parkerat sin bil intill formligen studsar fram med mobilkameran i högsta hugg. Han rabblar direkt allt han vet om bilen: ”Gjord av rostfritt stål. Motor från Volvo. Konkurs. Anklagelser om kokainaffärer.”

Avesta Jernverk

• Framställningen av järn i Avesta har anor sedan 1500-talet.
• Avesta Jernverks AB bildades 1883 med Axel Johnson som delägare vid sidan av branschorganisationen Jernkontoret. Från 1905 blev Johnssonkoncernen majoritetsägare.
• 1992 gick British Steel in som delägare och namnet byttes till Avesta Sheffield AB.
• Under 1990-talet köpte finska Outokumpu in sig och 2002 ändrades namnet till Outokumpu Stainless AB. Outokumpu har idag cirka 10.000 anställda i mer än 30 länder. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland.


Så kan historien om DeLorean presenteras i snabbspolad form. Biltillverkaren DeLorean hade kort brinntid och hann bara producera drygt 8 500 exemplar av DMC-12 under åren 1981–1983, men bilmodellen är djupt förankrad hos de flesta med minsta bilintresse.

Den här varma sensommardagen är det Claes Sörebo som kör järnverkets klenod. Han är försäljningschef, men redan som liten grabb åkte han med i bilen eftersom hans pappa, Rolf Nilsson, under många år var forskningschef.

Här i södra Dalarna har det framställts järn sedan 1500-talet och redan på 1920-talet blev inriktningen olika former av specialstål. Numera handlar det enbart om rostfritt stål – och det är skälet till att företaget äger en DeLorean DMC-12.

Den har nämligen kaross av rostfritt, olackerat stål vilket ger bilen en mycket särpräglad identitet. När järnverkets dåvarande vd, Per Molin, funderade över olika sätt att locka unga ingenjörer till stålindustrin i slutet av 1980-talet dök DeLorean upp som en snilleblixt.

DeLorean DMC-12. 20 ton tunga rullar med valsad plåt av rostfritt stål väntar på nästa steg i processen. Registreringsskylten visar bilens hemvist. Foto: Eric Lund.

Bilmodellen fanns i mångas medvetande tack vare filmen ”Tillbaka till framtiden” (1985) med Michael J Fox i huvudrollen, där en DMC-12 förvandlas till tidsmaskin.

Per Molin köpte en några år gammal DeLorean i USA och importerade den till Sverige. Det var emellertid inte så enkelt, eftersom bland annat avgasreningskraven skilde sig. Hans-Erik Nord var i många år transportchef och fick ansvar för bilen.

– Motorn hade katalysator godkänd i Kalifornien och den gick inte att göra laglig i Sverige, berättar Hans-Erik Nord. Det slutade med att vi köpte en likadan motor av Volvo utan katalysator. Dessutom fick vi göra bromstester på ett flygfält, ordna intyg från Autoliv om säkerhetsbältena och diverse annat innan bilen kunde registreringsbesiktigas.

Genom åren har frågan om att sälja bilen väckts några gånger, men alla sådana tankar har landat i beslut om att istället behålla den.

DeLorean

John Zachary DeLorean (1925–2005) gjorde karriär inom General Motors. Hoppade av 1972 och startade eget 1975.
• ”The world’s first ethical sports car”. Mål: halva vikten mot Chevrolet Corvette, lägre förbrukning än Porsche 911. Men den blev 230 kg tyngre än planerat och priset mer än fördubblades.
• Design av Giorgetto Giugiaro.
• V6-motor på 2,85 liter och 132 hästkrafter från Peugeot, Renault och Volvo (PRV).
• Det rostfria stålet tillverkades av British Steel.
• John Z. DeLorean greps av FBI misstänkt för kokainsmuggling. Rättegången varade 22 veckor, Han frikändes helt.
• DMC-12 var tidsmaskin i Tillbaka till framtiden-filmerna.

– Den har använts både externt och internt för marknadsföring och olika evenemang och används fortfarande, säger Claes Sörebo. Det symboliska värdet är starkt, bilen är en riktig eyecatcher.

Att det inte blivit fler bilar i serieproduktion med kaross av rostfritt stål har många skäl, enligt den pensionerade forskningschefen Rolf Nilsson.

– Bland annat därför att rostfritt stål är dyrt och innehåller stor andel nickel vars pris går mycket upp och ned. Sådan oförutsägbarhet är svårt för bilindustrin att hantera, säger Rolf Nilsson. Med åren kom visserligen lågnickelhaltiga rostfria stål, och vi var med på flera olika projekt som dock inte ledde till produktion.

Däremot används rostfritt stål i många andra bilkomponenter och användningsområdena har blivit fler sedan DeLorean var ny.

Hans-Erik Nord inflikar att Porsche faktiskt gjorde en prototyp med kaross av olackerat, rostfritt stål på 1970-talet. Men han intygar samtidigt att det inte är så enkelt att sköta en bil med kaross som DeLoreans.

– Det krävs att man putsar med en scotchbrite enligt en speciell metod, annars ser bilen lätt flottig och solkig ut. Det fick jag snabbt lära mig.

Under åren som transportchef med ansvar för järnverkets bil fick Hans-Erik Nord god kontakt med den svenska DeLoreanklubben. Många tips om underhåll och service har utbytts och nog kan man tänka att en specialbyggd sportbil konstruerad på 1970-talet kräver lite extra kärleksfull omsorg för att hänga med i svängarna.

Det märks att Claes Sörebo, Rolf Nilsson och Hans-Erik Nord har varma känslor för bilen. Och vem kunde ana att en DeLorean skulle bli en av Sveriges mest långlivade tjänstebilar? E/L


Publicerad i svenska dagbladet september 2018.

ArtikelEric LundDeLorean