Mazda MX-5 RF Sport. Lika rolig med fällbart plasttak

Mazda MX-5 RF Sport. Lika rolig med fällbart plasttak

Mazdas lilla sportbil brukar ha en tygsufflett som fälls med en enkel handrörelse. MX-5 Retractable Fastback är en täckt coupé, men där en del av taket kan fällas elektriskt.

Om man är hågad på en Mazda MX-5 gäller det bara att bestämma hur mycket pengar som kan avdelas för projektet. Spannet sträcker sig från ungefär 25.000 kronor till drygt 300.000 kronor.

Grejen är att det blir lika lustfyllt och lika hög dos körglädje vare sig bilen är från 1990 eller 2017 – det gäller bara att köpa ett friskt och välhållet exemplar. Få bilmodeller har gått lika oanfrätta genom tre generationsskiften som Mazdas lilla sportbil.

Det beror på att Mazda träffade rätt direkt med idén om en enkel och i sammanhanget billig men ändå kultiverad sportbil. En lagom stark fyrcylindrig, längsmonterad motor samt en uppstyvande ram mellan växellådans bakkant och den drivande bakaxeln. Kvickväxlad manuell låda och möjlighet att fälla suffletten när andan faller på.

Mazda MX-5 RF Sport

Pris 295.500 kronor (grundpris).
Motor Fyrcylindrig 2,0-liters bensin.
Kraftöverföring Sexväxlad manuell, bakhjulsdrift.
Tjänstevikt 1 140 kg.
Maxlast 165 kg.
Längd/bredd/höjd 392/174/124 cm.
Bränsleförbrukning 0,66 l /mil (NEDC).
CO2-utsläpp 154 g/km (NEDC).
Toppfart 215 km/h.
Effekt 160 hk vid 6.000 varv/min.
Vridmoment 200 Nm vid 4.600 varv/min.
Acceleration 0–100 km/h på 7,5 sekunder.

2015 kom MX-5 i sin fjärde generation och Mazda hade filat på både utvändiga proportioner som vikt och chassibalans. Dessutom mycket prisvärd: 224 900 kronor med 1,5-litersmotor och tygsufflett.

2017 anmäler sig en alternativ version. Istället för tygsufflett har den ett plasttak där delen över sittbrunnen kan lyftas dän elektriskt via en till synes komplicerad mekanism. Med taket uppfällt ser MX-5 RF (Retractable Fastback) ut som en täckt sportbil och inuti upplever man den varken påfallande bullrig (nåja …) eller skramlig.

Förra generationen MX-5 fanns också med fällbart hårt tak, men då var det mer fråga om en ”tygsufflett av plast”. Det skapade lätt konservburkskänsla när locket låg över kupén.

Vår provbil har tvålitersmotor på 160 hästkrafter och är i utförandet Sport. Där ingår bland annat diffbroms (för bättre drivegenskaper), styvare fjädring (Bilstein), sportstolar (Recaro) och en hel del kosmetika. Med röd metallicklack landar priset strax över 300.000 kronor. Ganska dyrt för en bil med aningen begränsat användningsområde – kan tyckas.

I själva verket är MX-5 i alla sina versioner marknadens mest prisvärda sportbil. Dessutom behöver modellen inte ursäktas med lågt pris. Detta är en sportbil för högt ställda krav. Motorn är oerhört alert och ger den lätta bilen finfina fartresurser. Men framför allt är chassibalans, styrkänsla och mekaniskt finlir på absolut toppnivå.

MX-5 RF kostar 23.100 kronor mer än motsvarande version med tygsufflett. Vilken man väljer är mest en smakfråga, användningsområdet blir krasst sett inte sämre med mjukt tak. RF-modellen väger i sammanhanget låga 50 kilo mer och någon skillnad i körkänsla är svår att förnimma utan direkt jämförelse.

Det handlar mer om att Mazda MX-5 år 2017 likväl som 1990 skiljer sig från det mesta övriga som bilmarknaden har att erbjuda.


Publicerad Av TT Nyhetsbyrån maj 2017.

TestEric LundMazda