House of Lola. Passion för kläder och siffror

House of Lola. Passion för kläder och siffror

När Anna Eklund och Lottis Sparrman startade House of Lola var inte drömmen att bli kreatörer i klädbranschen. Istället fanns en längtan att skapa och driva ett företag efter eget huvud.

Varje år utses färre än 0,5 procent av Sveriges företag till Gaseller av Dagens Industri. Att inte bara nomineras tre år i rad, utan dessutom kamma hem totalvinsten två gånger – det är ett nålsöga som ytterst få passerar.

Men om någon skulle klara det var det Lola. Hon är 35 år, jobbar med mode, har man och två barn, bor i villa, gillar att träna, umgås med vänner och följer gärna tv-serier. Dessutom har hon den trevliga egenskapen att inte åldras.

Lola finns bara i fantasin, men är ändå högst närvarande. Hon är siktmärket för ett klädföretag som på några få år vuxit från noll till en omsättning på drygt 90 miljoner kronor, och som tack vare växtkraften och de sunda finanserna fått sola sig i Gasellgalans strålkastare tre år i rad.

För Anna Eklund och Lottis Sparrman var den fiktiva Lola en person de själva kunde identifiera sig med när de startade Happydress AB, med varumärket House of Lola, för snart åtta år sedan. En ganska vanlig tjej, målmedveten och med ambitioner samt ett livspussel att hantera. Namnet Lola minns varken Anna eller Lottis hur det kom till, det var bara självklart när planerna på att bilda ett gemensamt företag formerades.

Idén till House of Lola var desto mer konkret. Tvärtemot vad man kan tro var det inte passionerade drömmar om att få skapa kläder som fick Anna Eklund och Lottis Sparrman att ge sig in i denna bransch.

Båda var visserligen mer än genomsnittligt intresserade av kläder, Anna hade dessutom både vuxit i en klädhandlarfamilj och själv hunnit arbeta i textilbranschen. Men Anna Eklund och Lottis Sparrman är först och främst civilekonomer med stor aptit på att driva företag.

– När vi planerar våra nya kollektioner är det inte någon särskild volang eller söm vi drömmer om att få genomföra, säger Lottis Sparrman. Arbetsbordet är snarare fyllt av Excelark än tygprover.

House of Lola. Hemförsäljning är basen i den verksamhet som Lottis Sparrman och Anna Eklund byggt upp. Foto: Alex & Martin.

Efter att deras vägar korsats i yrkeslivet – Lottis har bland annat arbetat i finansbranschen – växte tankarna på att skapa något tillsammans. Målen sattes högt direkt. Ett av dem var att klara kriterierna för att utses till Gasell av Dagens Industri.

Ett annat att driva företaget med de egna värderingarna högt på dagordningen. Där ingår exempelvis att ha en platt organisation samt helst både nära och långvariga relationer med leverantörerna. De sistnämnda finns i framför allt i de baltiska staterna, Turkiet och Portugal.

– Vi vill ha vår tillverkning i Europa, säger Anna Eklund. Det förenklar att vi har samma syn på tider och leveransvillkor till exempel. Vi vill dessutom att våra samarbetspartners ska ha det bra. Vi låter gärna relationsbyggandet ta tid, och de som arbetar med oss måste uppskatta att vi hör av oss ofta och vill ha en nära relation.

I dag har både många leverantörer och kunder lärt sig att trivas i House of Lola. Kläderna har inte någon enhetlig stil eller typisk ”Lola-profil”, utan kollektionerna hålls snarare samman av en filosofi som sammanfattas ”vardagsfint och krypa upp i soffan-skönt”. Och med några få undantag är det damkläder (cirka 80 procent) och barnkläder (cirka 20 procent), samt några enstaka herrkläder, men så var det inte tänkt från början.

– När vi startade företaget var det barnkläder som såldes via webbshopen, säger Lottis Sparrman. Men snabbt märkte vi att mammorna som köpte barnkläder ville ha plagg till sig själva också.

Då bytte Anna Eklund och Lottis Sparrman snabbt fokus, en stor styrka enligt dem själva. House of Lola har ständigt örat mot rälsen och håller aldrig fast vid ett plagg som säljer dåligt. Det som var tänkt att bli en renodlad e-handel svängde dessutom ganska tidigt om till att bli ett hemförsäljningsföretag.

Sociala medier viktigare än annonser och Gasellpriset har öppnat många dörrar

– Vi tycker att det är ett jättemodernt sätt att sälja, säger Lottis Sparrman. Kvinnor i karriären får tillfälle att träffa sina vänner och det kommer en säljare som verkligen kan kollektionerna.

Webshopen är alltjämt viktig, men kanske mer som skyltfönster. I dagsläget har House of Lola cirka 240 säljare i Sverige och Finland, varav de flesta har uppdraget som extraknäck.

Kontoret ligger i Uppsala och i Enköping finns lager, logistik och kundtjänst. I skrivande stund arbetar drygt 40 personer i Happydress AB, men antalet stiger stadigt. House of Lola syns sällan i damtidningar, varken med annonser eller artiklar, ”annonsering ger bara kortsiktig effekt”.

Däremot är sociala medier en viktig kontaktyta, och från början har ”Lolas dagbok” funnits på hemsidan. Där skriver Anna och Lottis själva om stort och smått, om företaget och kläderna såväl som mer personliga inlägg.

– Vi deltar sällan i mingel eller nätverksträffar, utan ägnar hellre den tiden åt att umgås med och vårda vår personal, säger Lottis Sparrman.

Att Gasellpriset öppnar dörrar och förenklar vissa kontakter har Anna, Lottis och deras personal märkt.

– Det ringer betydligt fler försäljare, skämtar Anna Eklund.

– Vi gillar verkligen Gasellpriset eftersom det är mätbart, säger Lottis Sparrman. Vi tycker om siffror, och här är det inte fråga om någon bedömningssport.

Frågan är om Lola är lika fascinerad av statistik och analyser som Anna och Lottis. Men stolt är hon garanterat, där hon sitter uppkrupen i tv-soffan i sina bekväma kläder. E/L


Publicerad i Relation 1/2016 med bilder av Alex & Martin.