Twizy. Eldriven mikrobil perfekt för pendlare

Twizy. Eldriven mikrobil perfekt för pendlare

Somliga skrattar när Hamid Ghamari kommer farande i sin lilla elbil på väg till jobbet. Men det här är lösningen på storstädernas trafikinfarkter och kollektivtrafik som inte håller måttet, menar han. 

Hamid Ghamari är bilentusiast. Sedan han tog körkort som 18-åring har han ägt 33 bilar och det har ofta varit sportiga, körglada och stundtals exklusiva bilar.

– Jag brukade ta mina nya bilar till Autobahn för att få uppleva hur de känns i hög fart, säger Hamid Ghamari.

Men det senaste året har Hamid Ghamaris bilintresse svängt åt ett lite oväntat håll. Det ska ses i ljuset av att han varje dag pendlar 25 kilometer mellan bostaden i Upplands Väsby och jobbet på Kungsholmen.

Renault Twizy

• Renault Twizy tillverkas i Spanien och finns att få registrerad som antingen EU-moped eller fyrhjuling.
• Den enklaste versionen registrerad som fyrhjuling kostar 69 900 kronor.
• Toppfarten är 85 km/tim, men Hamid Ghamari har installerat ett trimsystem, Twizy Powerbox, som höjer toppfarten till 115 km/tim. Det är ett eftermarknadssystem och alltså inte något som Renault tillhandahåller.
• I originalutförande har inte Twizy sidorutor. Renault säljer rutor som tillbehör, men Hamid Ghamari valde en eftermarknadsprodukt som dels är låsbar och dels tätar bättre. Nackdelen är att dörrarna blir lite omständligare att öppna. 
• Batteriet i Twizy leasar man av Renault till en månadskostnad som är beroende av beräknad körsträcka. 750 mil per år kostad 559 kronor per månad, 1 500 mil kostar 739 kronor per månad. När batteriets laddkapacitet sjunkit till 75 procent får man ett nytt utan extra kostnad.

– Senast hade jag en stor suv och när jag såg mig runt i infartstrafiken var vi många som satt ensamma i våra stora bilar på väg till jobbet. Det är en utveckling som inte håller.

Hamid Ghamari bestämde sig för att hitta ett alternativ. Ett tag körde han moped, men det funkar bara halva året. Racercykel provade han ett tag och sex mil cykling per dag gynnade konditionen men medförde en hel del krångel. Slutligen gav han kollektivtrafiken en chans.

– Med alla byten, väntetider och promenader gav det en extra restid på närmare tre timmar varje dag och det fungerar inte i min vardag, säger Hamid Ghamari.

En dag besökte Hamid en bilfirma för att titta på Volvos elbil, men i ett hörn stod en liten krumelur som fångade hans intresse. Det var en Renault Twizy. Hamid fick låna en sådan ett par veckor och blev förtjust.

Twizy har fyra hjul men är registrerad som motorcykel. Den drivs av en elmotor som ger en räckvidd på sju–åtta mil i sommarklimat och ett par mil kortare vintertid, eftersom kylan drar ur batterierna. Att ladda fullt tar cirka tre timmar och görs i ett vanligt 230-volts eluttag.

Den är bara 233 centimeter lång men rymmer två personer, även om baksätespassageraren måste vara en smula gymnastisk för att komma på plats bakom förarstolen. Bäst lämpar sig Twizy för en person med lätt bagage – precis som merparten av världens alla pendlare transporterar sig.

– De flesta pendlare har två–tre mil till jobbet och skulle alltså klara sig utmärkt med en Twizy, säger Hamid Ghamari. Den går att parkera mycket tajt eftersom dörrarna fälls uppåt, det finns faktiskt motorcyklar som är längre än Twizy.

Hamid Ghamari har även en fullstor familjebil, men den använder han aldrig för sina jobbresor numera. Han menar att lösningen på storstädernas trafikproblem finns på närmare håll än vad många tror.

– Tänk om staten skulle subventionera köpet av bilar som Renault Twizy med 20 000 kronor per fordon. Såldes det tusen bilar skulle det ge en kostnad på 20 miljoner kronor, vilket är småpengar i sammanhanget.

Även 10 000 bilar skulle bli en relativt låg kostnad, 200 miljoner kronor, men vinsten för landets storstäder skulle bli enorm tror Hamid Ghamari. Den stora vurmen för Teslas elbilar ger han däremot inte mycket för.

– Hur många har råd att köpa en Tesla? Och den ger visserligen inga lokala utsläpp, men tar lika mycket plats som alla andra bilar. Det är inte realistiskt att alla Stockholms pendlare kan köra Twizy, men tänk vilka besparingar vi skulle göra om en tredjedel använde små elbilar istället.


Publicerad av TT Nyhetsbyrån mars 2017.

ArtikelEric LundIntervju