Volvo S60 Polestar Engineered. Snabb, tung och laddbar

Volvo S60 T8 Polestar Engineered. Snabb, tung och laddbar

Volvo försöker koppla det sportiga greppet med en specialutrustad laddhybrid.

I bergen strax norr om Los Angeles finns en vägslinga som lockar till övermod. Att den kallas ”The Snake” förstår man av alla kurvor som vrider och vänder och leder upp till utsiktsplatsen på toppen.

Under helgerna är det en tummelplats för gasglada bil- och mc-förare. På YouTube finns hundratals filmklipp – inte minst sådana som visar hur det går när körglädjen överskrider väggreppet (eller körförmågan …)

Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Motor 4-cylindrig bensin med turbo och kompressor, elmotor på bakaxeln.
Effekt Bensin 318 hk/233 kW, el 88 hk/65 kW.
Systemeffekt 405 hk/298 kW.
Vridmoment 670 Nm (bensin plus el).
Batteri 10,4 kWh, litium-jon.
Räckvidd Upp till 45 km (WLTP).
Kraftöverföring 8-växlad automat, framhjulsdrift med eldriven bakaxel.
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder.
Toppfart 250 km/h.
Längd/bredd/höjd 476/185/143 cm.
Bagageutrymme 392 liter.
Tjänstevikt 2.020 kg (i basutförande).
Förbrukning Blandad körning 2,1–2,5 liter/100 km.
Koldioxidutsläpp 48–58 gram/km.
Pris 637.900 kronor (2020).

Men den här onsdagen är det nästan tomt, så när som på något enstaka fordon. Som gjort för att utröna förmågan hos Volvos på papperet sportigaste bil hittills. Eller inte. Sju–åtta polisbilar råkar stå parkerade lite tidigare längs Mulholland Highway – vägens riktiga namn – och det lägger sordin på våra ystra intentioner.

Låt oss stanna till och bena ut bilen till att börja med. S60 är ett modellnamn vi känner igen sedan år 2000. S står för sedankaross, det vill säga fyra dörrar och vanlig baklucka (”three box design”).

Hösten 2018 är det dags för tredje generationen S60 och den skiljer sig från föregångarna genom att dels vara större (13 centimeter längre än föregångaren, 18 längre än första S60), dels som första Volvo vara tillverkad i USA. Tidigare i år invigdes en nybyggd fabrik i South Carolina. Nya S60 bygger på samma plattform (SPA) som övriga 60- och 90-seriebilar som lanserats sedan 2015.

S60 är den första Volvon i modern tid som inte kommer att erbjudas med dieselmotor. Med tanke på att USA och Kina är de främsta marknaderna för en sportig sedanmodell är det inte så revolutionerande som det låter, där säljs inte många dieseldrivna personbilar.

Beteckningen T8 indikerar att testbilen är en laddhybrid. Under motorhuven i T8 finns en fyrcylindrig, bensindriven tvålitersmotor med både turbo och kompressor. Den ger på egen hand 318 hästkrafter (233 kW). Vid bakaxeln huserar en elmotor på 88 hästkrafter (65 kW) som gör bilen ”elektriskt fyrhjulsdriven”.

Batteriet på 10,4 kWh är placerat mitt i bilen, i det som normalt brukar kallas kardantunnel. Det stjäl lite av utrymmet i förvaringsfacken mellan framstolarna och själva tunneln sticker upp ganska mycket där baksätets mittpassagerare ska tråckla ned sina ben och fötter. Det extra stuvutrymmet under bagagerumsgolvet försvinner också. Bäst gör sig denna sedan i större mellanklass med högst fyra personer i kupén.

Enligt WLTP-normen ska T8 dra mellan 2,1 och 2,5 liter bensin per 100 km vid blandad körning. Utsläppen anges till 48–58 gram per kilometer, beroende på utrustning (hjuldimension, vikt etc). Det gör att bilen kvalificerar sig för klimatbonus.

Volvo anger att S60 T8 ska kunna köras upp till 45 kilometer på eldrift. Baserat på att ägare av stora, tunga XC90 T8 verkar klara cirka 35 kilometer är det nog en rimlig siffra. Men provkörningen i Kalifornien fokuserar inte på varken bränsleförbrukning eller räckvidd.

Polestar var Volvos trimsmedja tills det blev ett eget märke som även kan trimma Volvobilar …

En närmare titt på den svarta bilen avslöjar ett antal markörer. I grillen och på bakstammen finns små vita emblem med en stiliserad, gnistrande stjärna. Bakom de stora fälgarna skymtar gyllene bromsok redo att greppa om rejäla skivor (371 mm fram, 320 bak).

Detta är en T8 som fått en mild handpåläggning från det som hittills varit Volvos trimsmedja (och från början ett privatägt racingstall): Polestar. Sedan ett drygt år är Polestar ett fristående dotterbolag i den stora Geelykoncernen med uppgift att vara spjutspets i utvecklingen av elbilar.

Den första modell som Polestar aviserat under eget namn är märkligt nog en laddhybrid med sportbilsprestanda, den 600 hästkrafter starka kolfibercoupén Polestar 1. Men parallellt med de egna bilarna ska Polestar även i fortsättningen sätta lite extra piff på Volvos ordinarie fordon.

LADDBAR KUNSKAP. Artikeln publicerades i Elbilen i Sverige 8/2018. Alla utgåvor av Elbilen finns även på Readly.

Där kommer S60 T8 Polestar Engineered in på banan som en på papperet hårdkokt specialare. Elmotorn och batterikapaciteten är oförändrad, men Polestar har knådat fram 15 extra hästkrafter ur bensinmotorn. Det innebär en systemeffekt på ungefär 405 hästkrafter. Att sprinten 0–100 km/tim kapas med två tiondelar (till 4,7 sekunder) kan väl ingen människa märka och toppfarten är oförändrat 250 km/tim. En snabb bil är det!

Inuti bilen utmärker sig Polestar Engineered med knallgula säkerhetsbälten, för övrigt ser det ut som i vanliga T8 (inklusive den läderklädda mittkonsolen och växelväljaren av Orreforskristall, som utmärker laddhybriden).

Bromsarna är som nämnts av det kraftigare slaget med sexkolvsok fram. Kapaciteten är det inget fel på, men känslan i bromspedalen är som en av- och påknapp. Det beror enligt Volvos chassitekniker på brake by wire-systemet (elektronisk förbindelse mellan pedal och bromsar, standard i alla Volvos samtida laddhybrider) kanske inte riktigt kalibrerats för den kraftigare effekten från Bremboutrustningen. Innan serieproduktionen inleds ska det vara åtgärdat lovar de.

Den största sensationen i S60 T8 Polestar Engineered syns inte alls utifrån. Det krävs att man öppnar motorhuven eller plockar av ett bakhjul (!). Då avslöjas att bilen har stötdämpare från svenska Öhlins.

Flera tidigare Volvomodeller (bland annat gamla S60 och V60 Polestar) hade Öhlinsteknik, men då i form av en elektronisk ventil som blixtsnabbt kan reglera dämpningen och även medger hårdare eller mjukare chassisättning med en knapp på instrumentpanelen.

I den nya Polestarbilen är själva stötdämparen av Öhlins tillverkning, men utan elektronisk reglering. Istället finns det manuella justerskruvar på de främre fjäderbenstornen och – som sagt – innanför bakhjulen. Det är en lösning som ingen annan serietillverkad bil har, inte ens extrema sportbilar.

Längs slingerbultarna utanför Los Angeles lyckas vi inte hitta några blottor i bilens väghållning. Styrningen har en med Volvomått mätt fin precision och greppnivåerna är höga.

Komforten är helt klart dräglig med tanke på bilens sportiga profil, men visst är fjädringen lite hårdare än vad den genomsnittliga Volvoföraren är van vid.

För att utröna bilens fulla potential skulle vi behöva laborera med stötdämparnas olika inställningar, men det är knappast görligt utan studier av instruktionsboken. Manuell justering i form av ”knäpp” på en skruv är inte som att välja körprogram i en digital meny …

Frågan är hur många av T8-köparna som kommer att utnyttja denna finess. Å ena sidan är det väldigt roligt att Volvo tar ett så oväntat och djärvt grepp. Å andra sidan är det lite over the top i en bil som de facto främst är en bekväm familjebil. Resten av kompositionen är nämligen långt ifrån det som de tyska trimfirmorna (Audi RS, BMW M och Mercedes-AMG) presterar.

Volvo går på ett befriande sätt sin egen väg och det ska bli mycket spännande att se vad som kommer att bli av Polestar när fler steg i den (förmodat) stora fälttågsplanen avslöjas.

200 kg lägre vikt ger större fördel än de påkostade bromsarna och stötdämparna

Just nu är det lite förbryllande att den bensindrivna S60 T6 R-design (310 hästkrafter) utan Polestar-utrustning som vi provkör samma dag känns både nättare och spänstigare på kurviga småvägar. Det kanske är så enkelt som att 200 kg viktskillnad till bensinbilens fördel gör mer för körkänslan än de ytterst påkostade bromsarna och stötdämparna i T8 Polestar Engineered.

För övrigt är S60 en välkomponerad och trivsam större mellanklassare. Baksätet rymmer även långa personer, men sittdynan är väl lågt placerad vilket kan ge en tröttande benvinkel på långresor. Multimediasystemet är samma som i övriga moderna Volvo med en stående pekskärm där de flesta av bilens funktioner manövreras.

Något pris är ännu inte avslöjat för S60. Modellen börjar levereras till svenska kunder i vår, men då bara i utförandet T5 (bensin, 250 hästkrafter) och via Volvos prenumerationstjänst. Övriga versioner kommer först som årsmodell 2020 som är möjlig att beställa från försommaren 2019. Kombimodellen V60 T8 Twin Engine Inscription kostar 538 900 kronor före klimatbonus. Hur mycket dyrare Polestarversionen blir avslöjas inte förrän nästa år, men 600 000 kronor känns lågt räknat.

T8 är Volvos för närvarande starkaste modellversion. Att utgå från något annan motor när ”tuffingen” Polestar Engineered skulle komponeras hade varit knepigt. Imagevinsten med en sportig laddhybrid ska heller inte underskattas.

Ändå är det inte svårt att se S60 T8 Polestar Engineered som ett första, aningen trevande steg mot något som säkert kan bli bra på sikt. E/L


Publicerad i Elbilen i Sverige 8/2018.

TestEric LundVolvo