Gympadojan – inspiration för framtidens billinredning

Gympadojan inspirerar till framtidens bilinredning

Volvos inredningsdesigner slår ett slag för ullklädsel och berättar var hon hittar nya idéer.

Atmosfären påminde om en exklusiv offentlig toalett. Ändå var det ett friskt grepp när Mercedes-Benz i början av 2000-talet erbjöd sten som alternativ till ädelträ och metall. Det blev nog aldrig någon succé, jag kan inte påminna mig att ha sett en enda Mercedesbil med inredningsdekor av sten annat än på bild.

Desto mer populärt hos många biltillverkare har det blivit med kolfiberdekor. Det har jag ytterligt svårt för. När en bil är byggd av kolfiber och delar av konstruktionen skymtar fram i kupén är det otroligt läckert. Då känns det som om man befinner sig nära elementen i en mycket speciell farkost.

När kolfibern klistras utanpå den ordinarie inredningen blir det däremot lösnäsevarning. Varför jag inte reagerar likadant på trä eller metall vet jag inte. Kanske för att kolfiber är ett lättviktsmaterial - men utan de där listerna skulle ju bilen bli ännu lättare …

Metallpaneler är förresten också ett svårt ämne. Inte sällan verkar utsmyckningen stansad ur gamla diskbänkar. I somliga moderna bilar är man omgärdad av gigantiska nagelfilar tycks det.

På pressvisningen av nya Volvo S60 i Los Angeles bad jag inredningsdesignern Sara Erichsen Susnjar att guida mig genom interiören. Det här svarta, släta sjoket i till synes ganska billig plast som löper längs sidorna av mittkonsolen mellan framstolarna – hade inte det mått bra av någon form av profilering eller ackompanjemang av en diskret kromlist? Borde det rent av fått kosta lite mer i fråga om grundmaterial?

– Nja, svarar Sara Erichsen Susnjar. Jag tror inte att det är kostnadsskäl som styrt utformningen av just den där plastpanelen. Snarare har vi nog försökt hitta ett neutralt material med enkel utformning för att inte konkurrera med de strukturer och former som finns strax intill.

Designgänget vill mer än vad försäljningsavdelningen vågar

Som den instrumentpanelsfanatiker jag är skulle jag kunna tillbringa hela kvällen med att klättra runt i S60 och ställa frågor till Sara. Hon antyder diplomatiskt att hennes avdelning har många idéer om hur Volvos invändiga formspråk skulle kunna blomstra ännu mer och i helt nya riktningar – om bara inte de senare leden (försäljningsorganisation och i viss mån kunderna) var så tvekande inför nya grepp. Det ska vara läderklädsel, metalldekor och helst svart inredning till en bil som är silverfärgad, svart eller vit.

Vid S60-middagen i oktober vågade hon avslöja en kommande revolution som nu hunnit bli officiell i och med ansiktslyftningen av XC90: stolsklädsel av ull. Den ska kosta lika mycket som den finaste läderklädseln men vara bekvämare och svalare att sitta på. Mycket tilltalande på papperet – en välgjord tygklädsel (sådant som i synnerhet Mercedes-Benz ägnade sig åt ännu på 1990-talet) är fantastiskt snyggt.

Var hittar du inspiration till framtidens Volvoinredningar, frågar jag Sara Erichsen Susnjar.

– Man skulle kunna tro att det är på möbelmässor, men de grejerna har rätt lite med bilinteriörer att göra, säger hon. Den bransch som verkligen ligger i framkant och som jag tittar på mest på är sneakers. Inga andra är lika skickliga på att kombinera material som dels ska fungera estetiskt sida vid sida, dels rent funktionsmässigt samexistera under hårda påfrestningar.

Dekorlister av sten? Jag tror att Sara Erichsen Susnjar håller med mig om att det snarare är som grus i dojan. E/L

Publicerad i GranTurismo 3/2019.

Eric LundVolvo